torsdag 29 januari 2009

Sten och Fil de fer

Hej!
Ja det är inte bara snäckor som plockas med hem från resor här inte... Även sten har en förmåga att slinka ner. För ett par somrar sedan slank det ner några stycken igen. Hmm... närmare bestämt 6 kilo vita vackra stenar! Är man riktigt riktig i huvudknoppen eller!? Är ni fler som gör som jag? Tur att man inte blev stoppad av tullen...*fniss* Det hade blivit riktigt pinsamt...

Stenarna är av den här typen som är vackra och vita och slipade till sköna former av havet...


Vet bara inte riktigt vad man kan hitta på med dom. En hel del har hamnat i uterummet och en del är placerade i trädgården på olika ställen... Har ni några roliga stenideer får ni gärna dela med er av dom!!!!

Det vackra korset i Fil de Fer har den duktiga designern Anna Fleberg gjort! Åh jag skulle vilja ha massor av hennes vackra och personliga alster...

Ni kan njuta av flera av hennes konstverk hos Hannas Form där jag för övrigt vann detta vackra kors...


Tack för i dag! Hej för idag! Ikväll efter barnens streetdance ska jag sätta mig och svara på era kommentarer och mail. Tiden har inte funnits för det den senaste tiden. Det har mest varit jobb, men jag är så glad och uppskattar vartendaste litet ord från er!!!

Kram Susanne


48 kommentarer:

Therese sa...

Jag har lagt några fina stenar i sovrumsfönstret. Det behövs inte så mycket mer =)
Ha en bra torsdag!

Anonym sa...

Fniss ;-D Jag släpade hem en ansenlig mängd stenar från Zakynthos för ett par år sedan. Alla runda och vita. De har fått vara dekorationer i en massa blomsterarrangemang under åren. Du är alltså inte ensam om att vara lite "vrickad".
Kram A-S

Rummet för välbefinnande sa...

Ja som jag skrev till dig i förra inlägget så plockar jag också med mig stenar hem - en last som väger ganska tungt hi hi.
Det är fint att skriva på stenar också kan man lägga dem i olika typer av arrangemang eller kanske bara på ett bord. Gärna tänkvärda ord så man kan få en liten påminnelse då och då när man gluttar på stenen.
Vad duktig hon är Anna Fleberg. Jag jobbar en del i tråd själv och då uppskattar jag hennes konstverk än mer eftersom jag vet att del ligger så mycket jobb bakom. Men, det är fantastiskt kul att jobba med tråden, det är något som är säkert.
Ha en riktigt fin dag!
Kram Mia

In my house sa...

Hihi, min svärmor och svärfar åker nästan enbart iväg ner till Skåne,,, för att plocka sten.... Så fler finnes som du =) =)

Dom är ju vit/gråa och fina oxå juh!

Kram josse

Noamaja sa...

Hi, hi, nej du är inte ensam! För många år sedan fick jag min man att bära en stor supertung sten utmed heeeela stranden på Fårö och in i bilen (oops, det får man kanske inte...?). Den ligger i alla fall i min lilla miniträdgård och minner mig om vackra, underbara Fårö. Är superglad för den! Kan tyvärr inte lugna dig vad det gäller om du är "riktigt riktig" men skulle du inte vara det så är du i hyfsat gott sällskap *skratt*

Kram A

Johanna sa...

Ååå vilken fantastisk blogg du har! Du åker självklart in bland mina favoriter. Du är en sann inspirationskälla!

Anna sa...

Hoj hoj! Nog har man några kilo sten allt. Jag har lagt mycket sten i blomkrukor, så där så ingen jord syns utan bara ett lager med vackra stenar.
Sen har jag till sommaren fyllt en hög "kruka" i korg där parasoll-stången har fått nåt att luta sig mot. Kul med funktion i kombination med skönhet...

StrandviksVillan sa...

Så vackra bilder!

Vi har gården så full med sten att vi inte vet vad vi ska göra av dom... Fast dom stenarna är ju förstås inte så där vackra ;)

Det vita dårhuset sa...

Hej Susanne!
Min mamma kommer från Nord-Norge och varje gång vi besöker mormor tar vi med oss sådana stenar hem! Hon bor bara 100m från havet och jag kan lova att det är vackert sommar tid =)
Här har vi lagt stenar vid våran älskade Tussis grav (hunden) ute i trädgården.
Ha en bra dag!
Kramar Erika

Noamaja sa...

Just det, vad du skulle göra med dem, hmmm. Jag tycker ju att de är så vackra där i tråget. du skulle kunna fylla ett vitt "titt-skåp" och lägga ner en av dina skyltar... Så kan du få ett rofyllt blickfång någonstans på en vägg eller ett bord/skåp...?

A

Hemmalycka sa...

Hej, nej jag har inte plockat hem stenar men jag önskar att jag hade gjort det för de är ju så vackra.
Kram Åsa

rosenskära sa...

Såg någon som hade gjort jättefina mobiler av vita stenar och drivved, stenarna var fastknutna med hampa. Kanske inte riktigt din stil...?

Kram/Lena

Lilla huset på prärien sa...

Anna är en stor favorit till mig, jag är helt kär i hennes saker. Det är någonting alldeles speciellt med hantverk tycker jag - så själfullt eller hur?

Dina stenar är jättevackra, jag förstår varför du tog med dig dem hem!

Kram Jenny

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Tänk att det finns fler stensamlare!!! Har också en hel hög med sten i källaren som jag inte vet vad jag ska göra med...
Får nog kika in här igen och se vad du får för förslag!
kram
Marie

LantlivsAnette sa...

Halloj där !
Här har du en stensamlare till, jag är tokig i stenar !!
Och himmel vad vackra du har plockat, vita och fina, så fint att ha dom i tråget så där !!
ha det så bra
Kraam Anette

Inspiration i vitt sa...

Jag är oxå en stenoman och plockar stenar vart jag än är.
Har massor av vita stenar precis som dina och jag har bla mina i ett lika tråg som du hihi.
Jag brukar skriva små gulliga saker på mina och lägga i krukor od jag har oxå gett bort många med några tänkvärda ord på.
Kram på dig/Ingela.

Tulipa sa...

hej!
Fint med stenarna...men hade du mest stenar hem från den resan eller, 6 kg, du är för rolig!
Jag såg något jag tyckte var snyggt ; de hade byggt en avlång träram, placerat den i hallen och fyllt den med stenar och så satte de skorna på.
Kanske för lite med 6 kg då...
Kram Mariette

Anonym sa...

6 kg!!! Du måste ha haft mest sten med dig hem.......................
Och en pytte pytte liten bikini! "ler"
vänliga hälsningar Linda K

Anonym sa...

6 kg!!! Du måste ha haft mest sten med dig hem.......................
Och en pytte pytte liten bikini! "ler"
vänliga hälsningar Linda K

annashusidingtuna sa...

Helt underbara stenar!
Kram Anna

Anonym sa...

He he! Var i Frankrike i somras, på en strand av små vita rundade stenar. Jag plockade självklart på mig en stor mängd vackra stenar - hamnade nog också uppemot 6 kg. Jag däremot, FASTANDE jag i tullen med alla dessa stenar - snacka om att jag blev röd som en tomat i ansiktet. Tulltjänstemannen plockade ur de största och sedan vägde han påsen med sten och plockade bort några till, sen fick jag tillbaka den! Så nu ligger de hemma och väntar på att placeras ut på en så fin plats som de faktiskt förtjänar.

Underbar blogg förresten - kikar in här titt som tätt för inspiration.

Millas hem sa...

Hej!

Jag älskar också sten, och allra helst de fina vita.

Så lätt att dekorera med, lägga i en fin glasburk eller skriva något fint på dem (du som är så duktig på att texta snyggt)!

Kram Camilla

H A N N A S - F O R M sa...

Men sötaste du...så gullig av dig...känner mig nästan generad...KRAM!!!!

Har oxe ett helt stenrös hemma, tänkte faktiskt på dom häromdagen för just nu ligger dom i ett skåp Jag har en hel del "gotlandsvarianter" som är platta som jag brukar stapla upp på varandra. Tycker att du lagt dom jättefint där i träfatet...på jobbet har vi lite större varianer liggandes på golvet...sen är det vackert bara i sin enkelhet på en fönstebräda.

Om du hinner tar jag ju gärna den där fikan då du kommer till Stockholm!!!!!


KRAM
Hanna

G-STYLE sa...

what a beautiful pictures are those with the white stones !
Love your blog .
greetings from Gea (Holland )

EN INREDOHOLIC sa...

Hej Susanne! Något som är vackert är att lägga stenarna i handfatet på toaletten.. Eller i duschen.. Kanske inte jämt, men tex om man har främmat eller så. Väldigt vackert!

I duschen om det syns kan man sätta någon ljuslykta och göra en installation av stenarna, just för kvällen eller festen eller ngt.

Tjingeling.
Kram
Jannice

Mitt hvite hus sa...

Så nydelig det var med de hvite steinene i trauet.
6 Kg WOW det var ikkel lite nei. Det korset ditt var kjempefint=)

Klem Kerstin

Mitt hvite hus sa...

Så nydelig det var med de hvite steinene i trauet.
6 Kg WOW det var ikkel lite nei. Det korset ditt var kjempefint=)

Klem Kerstin

Mitt hvite hus sa...

Så nydelig det var med de hvite steinene i trauet.
6 Kg WOW det var ikkel lite nei. Det korset ditt var kjempefint=)

Klem Kerstin

Mamma C sa...

När vi åkte till Öland jämt om sommrarna när barnen var små. Plockade vi alltid hem en massa sten.
Kram Mamma C

n o r d i n g å r d e n sa...

Jamen det var verkligen vackert! Vita fina runfa setnar i ett vitt baktråg... snyggt kors! Mari.

Anonym sa...

Nu du har jag sett på" Marits vita skrin" blogg hur jag kanske kan få till mitt walk in skafferi,kanske inte värdens största men jag kommer att kunna förvara massor . Återkommer med beställning av skylt:) Kan tyvärr inte ge nått tips med stenarna .Mina hamnar som sagt var lite överallt.A,na har målat några som vi har ute.Ha det gott och tack för din kommentar sist.Du är en sån insperation./A i den lilla röda stugan

Ullis/Leva på landet sa...

Stenar är ju så fint att bara ha liggande som du har. Här hamnar de både ute och inne också. Jättefint kors.

Kramar Ullis

vardagsvitt sa...

Vilka fantastiskt vackra vita stenar, men 6kg... ja du är inte klok haha...
Kram Marith

Unknown sa...

Jag sitter här och ler när jag läser ditt inlägg. Vi har också med oss en anseelig mängd (vikt) med sten hem från våra semestrar. Brukar lägga några på fönsterbrädan eller på ljusfat. Har faktiskt inte så många ideér själv mer än att jag gärna hjälper till att få hem dem :)
Ha en underbar helg
Maria

Lilla Blanka sa...

Tittar in på nattkvisten en sväng :)

Åh stenar, speciellt vita mjuka vackra...samlar jag också på..har alltid både resväska (eller en spann i bagaget om vi tar bilen)
fyllt med dessa naturens skatter!

Har dem i korgar eller höga glascylindrar så att man ser dem bra, som prydnad i fönster eller på nåt bord bara.

Kram & Natti
Mia

Viveka i Bläckhornet sa...

Det var det värstaste så mycket sten ni kånkat runt med. Men de var oerhört vackra.

Ha en fin helg

Kram Viveka

johanna sa...

Hej
å vilka fina bilder!!!! Stenar är så vackert men tungt att bära hem=) Jättefina bilder..ha en riktigt bra helg! Hälsa så gott till din granne=) (Helena)
Kraaaaam

Ina sa...

Tycker du exponerar era stenar så fint som du gör! Enkelt och vackert! Håller med dig dock att det kan vara knepigt att veta hur man ska exponera vissa saker.
Korset är så fint!!
Kram på er!
Ina
PS. Alice blogg, såå underbar!!

Annas skattkammare sa...

Hej Susanne! Jag har samma last, har alltid tagit med mig stenar och snäckor hem. Tyvärr har de ju ingen funktion, utan blir bara vackra blickfång.. Men det gillar vi eller hur? =) En del stora som jag har har jag funderat på att skriva på, du vet "lycka" eller något liknande. sen kan man ju ha dem över servetterna på tallriken när man dukar ute så de inte blåser bort. Eller så kan man skriva namnen på dem och ha dem som namnskyltar vid bordet.. =)
Allt du visar är så fiint! =)
Trevlig helg!
Kram /Anna

Anette sa...

Visst är det vackert med stenar. De kan man ha överallt tycker jag.

Ångrar att jag flög til Gotland senast, fick ju inte med mig så många stenar hem som jag ville..:)

Ha en fin dag'
'kramelikram @nette

Anonym sa...

Beautiful pictures!

Galleri Hönshuset sa...

Hej på dig. Underbart ned stenar. Med tre barn "med i bagaget", så blir det inte så mycket stenar från våra resor som får plats i väskorna =),men några styckna hittar man ju alltid.

Vi ses ikväll. Kram Pirre

Frida sa...

Åh vad jag känner igen mig Susanne. När jag var i Nice med mina tjejkompisar förra året, hände precis samma sak - resväskan vägdes in 5 kilo tyngre på vägen hem. Och det var inte bara franska ostar vill jag lova. Mina stenar pryder alla möjliga ställen i lägenheten. Tyvärr har jag ingen trädgård, men de gör sig fint på fönsterbläcket, och på soffbordet i en skål av fattigmanssilver. Tack för din härliga blogg förresten! Du är länkad :)

Love Your Homes sa...

Kära Suss,
eller ska jag säga streetdansens moder. Dans är alltid kuligt....

Moder jords naturliga material har alltid fascinerat mig också, lena stenar att hålla i handen är rena terapin..när vi har grävt på tomten har jag plöjt genom massorna på stenar till olika ändamål. Kan man kanske kalla hysterisk återvinning, he he....de flesta ligger dock i rabatterna.

När jag ser patinan på dörren på bilden blir jag klarvaken, den är så fin. Tidens tand har väl nött den, finns inget som slår det.

Puss till Suss
från Ia

Kalkstenssommar sa...

Nu blev jag riktigt sugen på att plocka fram mina semesterstenar o snäckor. Har ju mest bara gotlandsfossiler överallt.

Trevlig helg!

Kram L

marianaskeramik sa...

oj ni måste åka dit för mycket övervikt på bagaget!!
hoppas att du har en trevlig helg
marianaskeramik

Ett skönare liv sa...

va fina :) älskar stenar ! blir lite marint å skärgårds känsla :) snor alltid med mej från gotland.. fy mej..

trevlig kväll :)
kram nadja

Mamma med ambitioner sa...

Hej!
När min son var fyra skulle jag med jobb till Rom. Han ville inte att jag skulle åka och varledsen i flera dagar. När resan var ett faktum kom han med en liten sten. Han hade målat på den och fått hjälp av sin pappa att skriva sitt namn och Sverige på den. Lägg stenen på ett bra ställe och ta med en Romsten hem till mig. Detta har sedan blivit tradition i vår familj. Gillar din blogg!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin