torsdag 3 april 2008

Lite Ekotänk i gästrummet!

Något som alltid är högaktuellt är ekologiskt tänkande. Något som vi som gillar shabby inredning är duktiga på att anamma genom att vi handlar mycket av våra prylar på loppis mm...

Det finns så mycket man kan återanvända om man bara tänker till en aning. Gamla fönster tycker vi väl alla att det är vackert att dekorera med. Här har jag bara lutat ett vackert gammalt fönster mot väggen...
Lampor behöver man inte heller alltid köpa nya. Finns gott om billiga roliga lampfötter på loppis..... Den här kostade inte många kronor. Med lite vitfärg blev den genast finare. Sen har jag sytt en annorlunda lampskärm av en (håll i er nu) gammal kjol som Alice växt ur. I med en energisnål glödlampa och vips så har man en äkta eko lampa!

Samma sak med böcker. Man behöver inte alltid köpa nya böcker. Finns så mycket att välja bland på loppisar och dylikt. Gamla böcker är så mycket vackrare också...

Kuddar kan man också sy av nästan vad som helst. Den här är sydd av en gammal duk som gjort sitt. Den var både fläckig och hade hål här och var...

Puss & Kram /Susanne

See you tomorrow!

42 kommentarer:

Tidsmästarinnan sa...

jag håller med dig till hundra procent!

Och tröttnar man på sina saker är det så skönt att lämna dem till välgörande ändamål eller skänka till loppis igen, så blir någon annan glad :-)

Vad mycket fint du visar!
Kram!

Anonym sa...

Ja jag håller med dig, recycling är vi bloggare bra på.
Brukar oxå sy om en del gamla kläder till nytt användbart.
Har bland annat gjort ett lapptäcke av gamla jeans och tygbitar som är över från annat till min dotters rum....
Det är baaaralite kvar.... har lovat fler gångeer att snart kommer det på bloggen, men nu är det snart klart....
Något som jag ska sy sedan är lite lampkjolar,såå snyggt!
Håll utkik
Kram Lena

lottens vita och gröna sa...

halloj, idag har jag ekolådan som rekommendation i mitt inlägg, men dina eko grejjor är snyggare, hihi! vilken härlig idé med kjolen, nu du hjälpte du mig med ett dilemma till en sänghimmel, himmel och pannkaka fram med eledesmaskinen, här ska sys! kram lotten

johanna sa...

Hej....Vad fint!!! Du har vunnit min tävling=)) Grattis
kraaaam

LantlivsAnette sa...

Vilket vackert eko tänk..sååå fint så det är inte klokt alltså..
Det är ju faktiskt så..att vi loppis fantaster är eko vänliga..
Det är ju bra..kuddfodralet var ju verkligen snyggt..
Ha det så bra..och tänk i morron är det redan Fredag...=fika..hii..hii..
Kram Anette

Goa sa...

Lampan är verkligen supersöt!!
Och dina bilder gör mig glad...sååå vackra!
Tack!

Kram...

Solsjö - Under en vind sa...

Vilka bra idéer för ekotänkande! DEt finns ju faktiskt massor man kan återvända...just gamla fönster är min favorit....köpte ett till nyligen på en loppis som kan bli ett projekt framöver...har lagt fram idén för sambon och han protesterade inte iallafall...fniss....
Hoppas att du haft en skön torsdag, här är det en härlig vårdag med plusgrader och sol!
Jag hoppas att du fått mail från mig....Ha en skön kväll & helg! Stor kram!

Mjuka sa...

hEJ
Håller med dig fullständigt. Du har precis mitt tänk. Vi har verkligen anammat det ekologiska hemma. TÄnker oss noga för innan vi handlar något. Köper också allt ekologiskt när det gäller mat och dyl. Allt blir ju så mycket finare när man målar om, tycker jag. Som vanligt har du söta bilder. I LIKE
kram Malin på Minikex

Sara sa...

Tack för tipsen! Jag är för eko-tänkande!
Sara

Designe sa...

Så fina köksbilder nedan!...Ja, visst är det bra med återanvändning! Man kan göra mycket med lite förändring faktiskt! Så söt lampkjol! :)

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Vilken härligt söt och romantisk kudde!

Kram Annica

Tvert-om-tanten sa...

Hei!
Gratulerer med gevinsten inne hos Johanna! :-) Ja, det er miljøvern det vi loppefanatikerne driver med! Vi kan handle med god samvittighet :-) Smart med den lampekjolen!!!
Klem Lena

My Lovely Things sa...

ja visst är det härligt med återvinning...

tänk vad mycket som slängs....

så härligt att hitta fina ting som man kan piffa upp...

så fina saker du visar...så fin häststatyn
är....

jätte fin är skänken som hästen står på med..

har grejat ute i trädgården...härligt härligt..ska lägga mig i soffan och läsa nån ttrivsam tidning sen när barnen sover..

ha det så gott..
kram anna

Galleri MochB sa...

Härlig blogg, härliga bilder och verkligt härlig lampkjol...:O)

LOPPISLIV sa...

Visst känns det ok att handla på loppisar så känner jag också...tänk vad vi bloggisar är bra för miljön vi som återanvänder så mycket *fniss* Oj en sån söt "lampkjol" du sytt...vad påhittig du är...jättefina bilder du visar...jag bara älskar allt det vita du visar upp..idag har vi målat de sista väggarna i rummet...vilket slit det har varit men jag är så himla nöjd med de vita ...vilken jäkla tur att jag började måla trots jobbet...för nu är det ju nästan klart...Kram Paula

Anonym sa...

Ja,jag håller med dig verkligen,tala om att återvinna allt.
Men jag har faktiskt varit och köpt nytt!! vitt linnetyg idag, tänkte göra nya rullgardiner i köksfönstren.Får väl se om jag kommr till skott i helgen...

Ha det bra
Kram Pernilla

Millygarden sa...

Hejsan,

Jag ka bara hålla med dig... like your style!! Lampan är verkligen urgullig och som du skriver på samma gång eko-vänlig.

Trevlig Kväll
Marina

Ann-Catrin sa...

du är så duktig att klockorna stannar min vän... och du ekologiskt ska det vara.. helt i min smak.
Du ger sån inspiration du!!!
Många kramar A-C

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Susanne!
Ja, visst är det bra med loppis och second hand... Att man sedan använder vattenbaserad färg till målningen är ju en självklarhet!

Tycker att du visar så himla fina bilder idag. Fina naturliga färger.

Hur gick det på shoppingturen förresten?

Önskar dig en fin kväll!
Kram Hanna

Living by Milla sa...

Ett underbart EKO-inlägg, Susanne !
Fina naturfärger...like a lot !!!

Kramelikram !
Camilla

Mamma C sa...

Mycket bra saker du visade. Kuddfodral av gammal duk ska jag komma ihåg.
Kram mamma c

Jes/Vita villa vila sa...

Å du har så rätt vännen!
I ♥ Eco!

Härliga saker...som alltid!
Ögonfröjd ♥

Jes

MormorRuthsAnn sa...

Men gud vilket bra inlägg om en sådan viktig sak!! Har själv tänkt dessa tankar...vi är riktiga Ekotokar vi bloggare. Tänk bara tanken att gå iväg och köpa nyproducerade möbler nää tacka vet jag gamla möbler vi får göra vackra istället. Skall bara tillägga att jag inte bara har gamla möbler...sitter just som jag skriver vid ett alldeles för nytt databord (det skall bort snart!!)

Älskar dina inlägg, tack för att du finns!
Ann

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

ja fram för ekotrenden!!!!!

tror att det är just därför loppisliv o denna stil blivit sååå poppis..dels är det ju billigt..o dels miljömedvetet!!!
Mycket bra ...alldeles för mö slit o släng ju!!!!!

Så otroligt vacker lampan blev..så kul ide ju!!!!!!!
Har ngr kjolar i lager, efter 2 töser..säkert nån man kan fixa med!!!;)

Kvällskram!!!

~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan

Petra sa...

Ångest, ångest...eko, hmmm, tänk, tänk. Njae, jag är nog ganska dålig på det... Svärmor brukar skälla på mig att jag slarvar med sopsorteringen och återanvända tyger - njae, kanske gubbens gamla kallingar till doftpåsar? Blä, nä, det var ingen höjdare det heller! Äsch, jag får pingla dig istället! *blink, blink*.
Blev superb med hyllplanen i köket, nu smälter de in mycket finare. Jag tänkte köra igång operation kök till hösten, gubben vet inte om det förstås - tänkte att vi skulle ha en skön semester ihop först, hehe...
Hoppas du får en härlig helg med mycket sol och värme!
Kramiz
P

ColonialEast sa...

Det är så fantastiskt fint allt du visar! Lampan är ju urgullig. KRAM!

Stämningsfullt sa...

SÅ fint!
Jag gillar också när saker återvinns och används till annat :)
Vad fina böckerna var!
kram.

Karin Lindström sa...

Hej Susanne,
Håller helt med dig, recycling det är verkligen något som känns rätt och jag faller alltid för saker som behöver tas om hand, tyvärr blir det kanske lite väl mycket som behöver fixas med så nu har jag börjat rensa!! Blev så inspirerad utav dig.
Underbara bilder och så fint du gjort, jag visar också lite söta saker man kan sy och fixa ihop.

Ha en riktigt härlig helg!
Många kramar
Karin

LantlivsAnette sa...

Gomorron..japp nu tar vi en morron fika !!med mycket kaffe till..
Kram Anette

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Jamen visst!!! Varför köpa en massa nya prylar då det finns massvis med vackra gammla saker som man kan fixa upp. Så läckert med flickans gamla kjol =)
Eco is the best!!!
Kram Anita

Anonym sa...

Tack! för en mycket välgjord blogg, din och Lantlifs (anette) och jennys hem ....är de bloggar jag "måste" titta och läsa, det är ögongodis!! Från Karin L

me and alice sa...

Hej Karin L!
Tack för underbara ord!
Du är alltid välkommen!
Ha en underbar Fredag!
kram Susanne

hemtrevnad marie sa...

Så vackert!!!
Och visst är vi miljövänliga!!!!!
Kramis

Kol och Rosors sa...

Hej!
Tack så mycket för din kommentar!

Härligt inlägg med Eko-inriktning, att ta tillvara...

Mina kuddar sys i "egen" verkstad ...

Ha det så gott & trevlig helg!

Kram L-Lott

Cecilia sa...

Fina bilder som vanligt! Jag påpekar oxå mitt miljötänkande för sambon när jag släpar hem loppisfynd i stora kassar!!

Trevlig helg! /cecilia

smultrongården sa...

Åååh det gillar jag! Ekotänk...
Perfekt för en sån inbiten veggies som mig!
Uj, vad mycket det finns som vi kan göra själva. Helt otroligt som man kanske inte tänker på...
Ska nog göra ett inlägg om det...
Bra att du gjort ett nu!
Riktigt fina grejer var det också.
Trevlig helg & kram, Eva

Vecka - Vecka sa...

Jag är också en ekotänkare. Försöker på alla sätt handla och tänka ekologiskt. Ibland är det inte så lätt, men man får försöka sitt bästa!
En stor del av det vi har hemma är inhandlat på loppis. (önskar att det var ännu mera..) Älskar att fundera ut vad man kan göra av gamla grejer! Håller t.ex. på att göra ett par "finbyxor" till min son av hans pappas gamla byxor. Finns så mycket möjligheter!
Kram, Lotta

Unknown sa...

Javisst är det bra med gamla prylar. Jag brukar skylla min loppismani på att det i alla fall är miljövänligt!! haha

Fina bilder du visar. Jag ska måla och greja hela helgen

KRAM Pia

Gårdsromantik sa...

Det här med EKO tänk gillar jag verkligen! Jag som älskar antikviteter och loppisar kan ju känna mig så duktig då ;)!
Sedan blir ju allt så mycket personligare också!

Kram MAud

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh vilket härligt eko-inlägg!! Vilken fin lampa, och vem kan ana vad som döljer sig bakom den: ) Fin kudde med!! Trevlig helg! Mari.

sommar-rummet sa...

Ja visst är det kul att kunna återanvända! Ha de gott i helgen! KRAM

Lila sa...

Du har helt rätt. Känns så bra när man vinklar det sådär. Att handla på loppis är verkligen energitänkande.

Ha en trevlig kväll!!

kramar Lila

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin