fredag 25 april 2008

Hjälp vad mycket rensning!

Varje år lyckas jag förtränga hur mycket jobb det är att ha trädgård, men det ska tilläggas att det är ett underbart och roligt jobb, men väldigt tidskrävande...

Just nu är mina fingertoppar alldeles ömma och naglarna svartkantade av all jord. Arbetshandskarna åker av lika fort som dom sätts på. Det är liksom en skönare känsla att ha direktkontakt med jorden...(någon som känner igen sig?!)


Här är det absolut inte rensat ännu! Ingen vacker syn direkt. Det är en gammal eka. Barnen hade den som sandlåda när dom var små. Där har dom haft mycket kul i sina dar...

Numera är det en jordgubbsbåt, men i år måste de flesta jordgubbsplantorna bytas ut!


På en stubbe lade vi för många år sen en vacker gammal kvarnsten...

Här är dörrarna in till vårt uterum...


Sakta men säkert börjar uterummet vakna till liv, men fortfarande är där så mycket saker som inte ska vara där. Därför visar jag ingen helhetsbild ännu...

Rostiga saker är alltid vackert i trädgården... Här är en hel laddning med kanonkulor!*fniss*

Ha det så bra och ut i solen med er ni som kan! Här ska det fortsättas att gräva och dona. Till kvällen ska vi ha after work träff med alla tjejer här i byn. Det brukar bli trevligt!

Ha det så gott! Kram /Susanne

49 kommentarer:

Körsbärsgården sa...

Vad skön det låter att uterummet och trädgården börjar vakna till liv! Ja, nog längtar man efter riktig vår och så småning om sommar. Jag gör i alla fall det! :)
Har just kommit från jobbet och ska strax gå till dagis och hämta barnen. Ute är det underbart vårväder och det är en fröjd att gå in och hämta barnen då arbetsdagen, äntligen, är slut. Fåglarna kvittrar och uppförsbackarna känns inte alls så långa!

Önskar Dig en trevlig fredagskväll men många skratt och en skön helg!
Kram från Karin.

me and alice sa...

Hej Karin!
Visst är det underbart nu när våren kommit på riktigt!
Önskar dig också en underbar helg!
kram Susanne

Lila sa...

Oh, så fin eka. Himla charmig. Vad fint ert uterum verkade.

Vi ska om 5 dagar få nyckeln till vårt nya hus. Huset är 4 år gammalt, nä snart 5 år. Men iallafall, så börjar ju tankarna dra iväg så nu vill jag både har växthus och gäststuga...men nu blev jag sugen på ett uterum också...jag får nog lägga ner tankarna nu och planera inför flytten istället.

Kramis Lila

MiaMaria sa...

Hej!

Härliga bilder...och en massa måsten att ta itu med.
Dörrarna kan du få skicka till Värmland.......

Hoppas du får en bra helg!
Miamaria

Jenny Oak Fae sa...

Vilka fina bilder, älskar ekan!!!

Ha en underbar helg!

Kram, Jenny

<3

Vecka - Vecka sa...

Så underbara vårbilder!
Nog är det mycket att göra med en gård.. Har varit egnahemshusägare i ett och ett halvt år, men har inte blivit klog på någonting ännu..
Trevlig helg!

Kram, Lotta

Annas skattkammare sa...

Vilken härlig trädgård! Det är så fint att ha en gammal eka som sandlåda/rabatt, såg några som hade det i ett nr av lantliv för länge sen.. Och de andra detaljerna var ju också underbara, kanonkulorna var ju kanon *hihi* och kvarnhjulet var en fin detalj.. Vackert uterum! Ha en fin helg med after work o allt! Kram /Anna

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh vad jag längtar efter att få se bilderna i ert uterum :)
Kommer ihåg att jag såg bilder från det hos Spets och Snor en gång och höll på att trilla av stolen! Haha.
Så fint att använda den gamla båten till att plantera i !
Ha en underbar dag.
Kram!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Vilken fantastiskt vacker ljuskrona. Så konstigt att rost kan vara så vackert. (hmmm jag gillar faktiskt de rostiga kanonkulorna oxå)

Ha det så skönt i trädgården!
Själv ska jag fixa lite mat till alla barnen (japp de är sjuka ALLA fyra) och sedan ska jag njuuuuta av de TVÅ inredningstidningarna som låg och väntade på mig igår efter jobbet :)

Kramkram
Annica

lottens vita och gröna sa...

hallå där i arbetshanskarna! ditt uteru har jag förgluttat hos helena, det är j helt outstanding, kanonkulor i en hög så ballt och såååå vackert! osså får vi äran att se vår blogger utan sjalett och påskkärringfräknar...du ser lika underbar som du verkar vara!

ha en underbar helg! vi ska döpa lilla gustav...bakar och övar sånger...kram lotten

Nettan sa...

*Haha*...du é rolig " direkt kontakt med jorden " låter som nått Ernst skulle ha sagt..*fniss*.
Men visst , handskar är ju bara i vägen.
Ekan va en smart ide, att ha jordgubbar i är ju ännu bättre =0)
Ha en skön kväll med tjejerna !!
Kram Nettan

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där kul att se ditt söta ansikte: ) Jaha, då var det dax för uterummet man kan dö för.... det är verkligen så fint och en jordgubsbåt är inte helt fel att ha, jag har en smultron-sandlåda: )! Men jag kan inte skryta med att jag har ett gäng rostiga kanonkulor hemma direkt, läckert: ) Ha en mysig och solig helg!!! Mari.

Anonym sa...

Oj vilka härliga vår bilder du visar, här har vi kvar MASSOR med snö, men sakta och säkert så tinar det bort.
Gillar dina kanonkulor, superhäftiga som dekoration.

Ha en trevlig kväll med tjejerna i byn.

Kram Pernilla

Vitfärg, romantik och rosor sa...

Som vanligt mycket fint du visar, speciellt ekan, kan se hur barnen har lekt där i. Kul att få ett ansikte på bloggerskan, trodde att du skulle vara mer åt det blonda hållet. Ha en skön helg. Kram Annika

Gårdsromantik sa...

Men vilken härligt annorlunda trädgård du hade - jordgubbsbåt och kanonkulor!
Så vaker rostig krona du hade i uterummet!

Kram Maud

LantlivsAnette sa...

Åhh vad härligt att kunna vara ute i trädgården och påta...jag vet precis hur det är, handskarna vill gärna åka av..
Och efter en dag ute med rensning o allt, ja, då känner man sig mör i kroppen...
Vad roligt att få se din trädgård sen i sommar då det grönskar.
Idag visar jag en liten rakspegel hos mig, en sån som jag undrade om du hade..jag skulle gärna vilja ha flera..
Kram Anette

LantlivsAnette sa...

bara jag igen..glömde ju..vad roligt att få se en bild på dig..alltid kul med ett ansikte bakom bloggen...
Tjiinnggg...

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst är det så att man vill ha närkontakt med jorden...Jag har jättesvårt att ha handskar på mej...vad jag än ska göra.
Så härligt att få plats med en eka på tomten, och med jordgubbar, så härligt... Det kanske man kunde ha på landet..
Kram
Marie

hemtrevnad marie sa...

Så härligt du har det i trädgården!!
En eka har jag också önskat till sandlåda, får aldrig tag på nån gammal fin bara...
Uterummet verkar fantastiskt(Har ju kikar på det lite förut via helena.....)
Så fin du är på bilden!!
Kvarnstenen är jättefin!
Åååhhh ,tänk den som bodde i din by...det verkar härligt med en afterworkkväll för tjejerna!!!
Ha det skôj!
Kramis

Millygarden sa...

Hej Susanne!
Kan bara hålla med, visst är det härligt med trädgårdsabrbete!! Brukar börja med handskar som ganska snart är så jordig och leriga att det sluar med bara händer, jordiga och alldeles uttorkade... du har väl handkräm hemma! Så mysiga bilder du visar ifrån din trädgård!! Ditt uterum är ju så himmla mysigt...Har aldrig sett något liknande...är säker på att du inspirerat många till att använda sina uthus till uterum!
Ha nu en trevlig kväll med tjejerna i grannskapet.
Kramis Marina

ängeln i vitt sa...

Visst är det härligt att äntligen kunna vara ute och påta. Din rostiga ljuskrona är helt underbar...suck..

Kram carina

Hagbacken sa...

Hej, kul att få ett ansikte på dig!!

Det är såå fint med gamla ekor...och rostiga saker...härligt då allt vaknar till liv igen i trädgården, underbar känsla!

Kram Linda

My Lovely Things sa...

ja känner så igen mig..
har aldrig på mig handskar..alltid jordig...

ja det är mycket jobb med trädgården..

Så trevligt med ekan...kanonkulorna är ju em jätte trevlig dekoration..
Ha det så trevligt i kväll..
kram anna

Unknown sa...

Javisst är det underbart att gräva i jorden!! Vilka fina bilder du visar. Jag önskar jag också hade ett uterum...

Ha en härlig helg, kram Pia

Mamma C sa...

Vad härligt med ett uterum. Känner igen mig i att trädgårshandskarna åker av. Många fina bilder so vanligt.
Kram mamma c

Cecilia sa...

Härligt med lite jord under naglarna! Då är det vår!!!!
Va kul med ekan!, en sån har vi oxå som sandlåda, får jättemånga roliga kommentarer om den från grannar och andra som kör förbi....:)

Kul att se era ansikten, ha en trevlig tjejkväll!
Kram Cecilia

Solsjö - Under en vind sa...

Vilka mysiga detaljer du har i trädgården! Gillar verkligen att ni använder båten som land! Ert uterum är jag stor beundrare av....vill ha...

Kul med er på bild!!!! Söt mor och dotter!

Ha en skön helg! Kram!

Lyktor och Tyg sa...

GRATTIS läste att du fyllt år, JAg har nog inte kommenterat er förut med jag är en trogen läsare av er blogg.
Jag köper massor av handskar...men använder sen bara händerna, gillar att käna jorden jag med. ha en trvlig helg!

Ann-Catrin sa...

Hej Sussa!!

jasså du är oxå svart under naglaran.. här är en till..fast jag lovade mig själv att bara vara idag så lyckades jag inte helt...

vad underbart med en jordgubbsbåt.. tänk att få sitta i den i sommar och bara mumsa.

Jag bara måste säga det.. med risk för att bli riktigt tjatig... du ser ju ut att vara söta Alice storasyster...
var det inte 29 du fyllde???

kanonkulorna är ju oxå alldeles för häftiga...

kram o godnatt' A-C

Hjärtats saga sa...

Hej!
Vad härligt med en jordgubbsbåt! Det måste vara vackert när det blommar och sedan när bären kommer. Läste att du skulle byta ut lite jordgubbar - vill bara tipsa om att köp också lite smultronplantor. De brukar efter några år ge mycke med bär. Kanonläckert med kanonkulorna!
Grattis också i efterskott. Var inte inne på din blogg då. Vilken tur att Alice knäppte det vackert dukade bordet! Vilket spännande recept! Det måste jag pröva! Tack1

Ha det så bra och hälsningar från Kerstin

H A N N A S - F O R M sa...

Å, är så ledsen att jag missade din dag...stort grattis i efterskott kära du, hoppas att du fick en underbar dag!!! Så vackert dukat..jag hinner tyvärr inte titta ordentligt nu, MÅSTE gå och lägga mig för jag ska jobba i morgon men kommer snaaaart tillbaka och tittar ordentligt!

Ha det gott vännen och ha en underbar helg!

K R A M
Hanna

johanna sa...

Hej
Hoppas ni hade det riktigt roligt på afterworken.
Lika underbara bilder som vanligt..Vad söta ni är oxå=) Det är så roligt att få ett ansikte. Jättefin bild
kraaam

Anonym sa...

Åh, vad mycket rostiga kanonkulor!!! En sån skulle jag med vilja ha, de är ju kanonfina!Kul att få se er bloggerskor.Ha en bra helg, kram Katta

Millas hem sa...

Hej!
Jag sitter här och beundrar uterummet och miljön. Ert hus ser ut att ligga så vackert och lantligt. Idag ska vi ut och påta i trädgården igen, vi har varit ute där flera helger i rad nu. Det är en så mysig känsla att komma in på em/kvällen när man "gjort" några timmar i trädgården. Igår satt jag länge och bara njöt med en tidning och en kaffekopp visserligen, men ute var jag!:)
Kul att ni bloggar ihop och har det som ett gemensamt intresse!
Den rostiga ljuskronan i uterummet är ljuvlig!
Kram Camilla

faire un songe sa...

Always a great pleasure to visit your blog. Have a nice weekend
Greets Hetty from Holland

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Haha känner helt igen mig i de där med arbetshandskarna..de åker av näastan med det samma =)
Jättekul att se en bild på er bakom bloggandet!!!

Visst finns det mycket att göra ute så här års. Jag å sambon ska snart ut å fräsa upp ett hallon land. Å så ska jag så lite doft liljor.

Ha en skön helg!
Kram på er från Benita

Psst..de har öppnat en nya inrednings affär i Säter, kanske ni redan vet ;)

Sara sa...

Vad härligt med en jordgubbsbåt! Nu när det blir fint väder finns det ju 1000 saker att göra ute. Ha en fin helg.
Kram Sara

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej susane!
Hoppas att after-worken var lyckad!

Ser att ni också satt ut foto på er! Det gjorde jag också härom dagen. Kul att se andra tycker jag,även om jag redan visste hur du såg ut...

Vad fina detaljer ni har på eran gård. Undrar var du har fått tag på de underbara kulorna... Skulle jag gärna ha också...
Vi har faktiskt också en eka i våran trädgård sedan några år tillbaka, som agerar sandlåda just nu. Tycker att den ger något fint till gården (även om plast sakerna där i inte är så snygga...).

Önskar dig en fin lördagskväll!
Kram Hanna

Linneagården sa...

Inspirarande bilder som alltid från er. Kul att få se en bild på mor & dotter, lika som bär!

Ha en fortsatt fin helg.
Kram /madelene

C De-sign sa...

Med värkande jordiga lite skadade händer ler jag igenkännande....visst åker handskarna av!!!! Men det kanske beror på att jag ännu ej hittat några "bra" handskar...de finns nog inte!!! Ja , det är underbart att jobba lite i trädgården! Fint med den gamla ekan, tycker jag! Uterummet verkar ju såååå fint ser fram emot fler bilder där ifrån! Ha det så bra i vårsolen!
Kram fr C

mig & alice sa...

Hej Susanne.

Ville bara gratulera dig i efterskott. Har vilat lite från bloggandet i några dagar men hoppas att du hade en härlig dag :-)

Kramisar Melinda

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Så härlig trädgård ni har...båten var u sååå söt...letade med efter en gammal eka när barnen var små till sandlåda..men hitta aldig nån....
Gulligt att ha till joedgubbar ju!!

Så vackert dukat!!!

Kul att se dig o Alice..fina ni är...precis som oss så är döttrarna ljusa o mammorna mörka!!;)

Ha en underbar helg!!!!
~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan!!

Jes/Vita villa vila sa...

Att kika in här, är ALLTID ett rent nöje & sann inspiration! Vilken blogg du har tjejen... Urmysig!

Kram/Jes

Anonym sa...

Hej!
Håller också till i trädgården som bäst, nog är det härligt med vår!
Och ditt uterum, det är bara helt fantastiskt!!!
Har en liten bod på gårdsplanen som jag också planerar göra nåt vackert av.
Ha en skön söndag!

P-lina sa...

Nämen ....nu missade jag ju,
Grattis i efterskott!!!!
Var roligt att få se hur ni båda ser ut, lika söta båda 2! :-)

Ser fram att få¨se ert uterum....fattar inte at man kan bo så fint och perfekt som ni gör.Måste nog emigrera från stan om jag ska hitta mitt drömställe, här verkar inte finnas det jag söker buhuu

kram på dig och ta det lungt med rensandet! Kraaaaaaaaaam

På min gatan i stan sa...

Vilka härliga detaljer! Kanonkulorna, båten... :-) Riktigt fint!

Ha en fin dag nu!
Kram!!!

Anonym sa...

Jag hade hoppats på loppis i uterummet i sommar igen jag, hihi. Eran loppis är den bästa loppis jag har varit på nånsin.

Marit från byn

me and alice sa...

Hej Marit!
Visst blir det loppis i sommar igen. Fast inte i uterummet...
Du är så välkommen...
kram Susanne

Anonym sa...

Häftigt & roligt med en jordgubbsbåt!! Verkligen kul idé!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin