måndag 1 februari 2010

A box on the table...




Vid röjningen av köksskåpen häromdagen grävdes denna gamla besticklåda fram. Vad glad jag är att man inte målar allting vitt. Den här har fått behålla sin slitna grå originalfärg. Att träet lyser igenom ger bara lite värme och charm åt föremålen. Det känns mer äkta helt enkelt...

......

Ett tips är att gärna tänka efter innan ni målar om något föremål som är riktigt gammalt. Jag målar tex. aldrig om något som har en originalfärg eller något som har en härlig patina. Då letar jag hellre upp något liknande loppisfynd att måla istället...

....

Just nu är lådan fylld av sådant vi använder dagligen vid bordet, socker, kanel och andra kryddor... Ett par söta pärlhyacinter får stå för en lite vår-vinterkänsla...

......

Right now we keep things we use daily, as sugar, cinammon and other spices in an original painted woddenbox on our kitchentable. A couple of grape hyacinths gives us the feeling of a coming spring... Even if spring feels far away today when it´s 15 degrees below zero and it´s snowing...

......

Tackar så hjärtligt för alla era snälla kommentarer. Dom värmer så innerligt ska ni veta...

kramelikram Susanne

29 kommentarer:

Hanna i Det stora grå huset sa...

hej Susanne!

Håller så med dig om målningen. Har själv ett skåp som jag funderar på. Känns fel, men det är slitet på ett ganska fult sätt.... Vad tror DU? Ljust grön-grått på något vis. Från slutet av 1800-början av 1900 sa de på auktionen jag ropade in det på....

Gillar det, men det skär sig lite... Har ett skrivbord i samma rum med samma färg. Blir det för mycket tro???

Kram Hanna

P.s Ha en fin-fin måndag!

På landet vid havet sa...

Vilken fin liten låda! Helt rätt att behålla originalfärgen. De är
sant att tänka efter två gånger innan man tar fram penseln
och målarburken!

Tack för en jättefin blogg med många inspirerande bilder!

MVH Mia

Galleri Hönshuset sa...

Finfina bilder =)

Alldeles riktigt, hemskt när folk målar sina dyrgripar med originalfärg, med en massa vit färg =)Man kan aldrig få tillbaka det fina gamla som jag tror att många kommer att ångra sen...

Vi har en massa fina gamla skrivbord som är från 1800, och det gamla gårdsfolket hade kladdat på nån äcklig brun färg på dem...Såååå synd säger jag. Så jag tog en burk med vit färg och fortsatte att kladda. En dag så ska väl allt vara trärent igen, så då har man lite jobb =)))

Ha det gott. Kram Pirre

Millas hem sa...

Ja det är så sant! Vi måste vara rädda om de vackra orginalen!
Söt liten låda!

Kram Camilla

fröken knopp sa...

Så fin liten låda Susanne!!! o visst måste man vara rädd om orginalen..o jag tycker bara att det är fint om lite mörkt får bryta det vita!! :)

Hoppas att du får en bra start på veckan!!

Kramar Elin

Anci sa...

Det blir som bäst, tycker jag, när inte allt målas vitt. Det är just blandningen som är det vackra.

Kram
Anci

Dreamy Whites sa...

I love it. So simple yet so wonderful.
I love the way your way of living.
Take Care,
Maria
http://dreamywhites.blogspot.com/

Signe 1 sa...

Kanonbra av dig att inte måla den vit, lådan är verkligen superfin i sitt original...ibland är det enklaste det vackraste!!

Kramen Sofia

Vintage House sa...

så vacker! jag är väldigt noga med vad jag målar och inte.Arvegods är något som jag aldrig målar om, då kan man köpa något billigt på loppis som saknar värde och måla om.. ha en ljuvlig måndag och kram kram sandra

n o r d i n g å r d e n sa...

Living in a box, yeh, yeh... Kom bara att tänka på den låten när jag såg din titel: )

Mycket snyggt! Och som du säger, vore ju ett helgerån att måla allt vitt, detta är liv, patina, smak och hemtrevnad! Mari.

Vita små hjärtan sa...

Härlig låda med bra-ha-saker i!!!!
Ha en mysig måndag!
Kram Agnetha

Patricia sa...

Hi Susanne,

I love the idea of keepin' the sugar and spices for the coffe and tea on your table!!

Love Patricia

Anette sa...

Visst är det lite charmigt att blanda i sitt hem. ALLT kan inte vara vitt....trälådan är vacker som den är. =)


kramar @nette

Anonym sa...

Vicken bra ide!
Snor den på stört.
Lena

Anonym sa...

Hej Susanne!
Underbart vackert med din låda som har sin originalfärg kvar och så mysigt med kryddor och annat som du har i den.
Ha en fin start på veckan.
Gun-Britt

katarina sa...

Hallå där!

Jag hålelr med du....man ska tänka sig för innan man målar allt...
Jag tycker nog ärligt talat att det blir väldans tråkigt när precis allt är vitt...
Liten smula fegt också kanske...
"bara allt är vitt blir det snyggt"

Näpp det tycker inte jag heller.
Däremot kommer en sån sak som din underbara besticklåda verkligen till sin rätt med allt det vita runt om...
Snyggt helt enkelt!
Jag måste också få säga att jag tycker du besitter en enorm talang när det gäller inredning.
Du vet exakt när det blir "för mycket"....lagom är bäst eller hur?

jag hittar mycket inspiration i ditt fina hem o det tackar jag för!
Ha nu en mysig start på februari.
kram kram

NeMa Design sa...

Absolut rätt att inte måla den. Sååå söt! Det är så fint att blanda lite gammalt & nött med krispigt vitt.
Skön måndagkväll till dej!!
Kram Malin ♥♥♥

annashusidingtuna sa...

Den lådan var verkligen så där härligt sliten så som gamla ting ska vara och så smart att ha den framme med vardagssaker jättefint!!!
Kram Anna

Emelie sa...

Inbjudande trevligt och aptitligt =)

Ha det gott! /Emelie

Emma - white avenue sa...

Ja, det är något speciellt med möbler som har slitits med tiden och användningen! Den går inte att återskapa! =) Besticklådan blev ju supersöt på bordet! En alltiallo-låda! ;)

Kramar Emma

Kamomilla sa...

En riktig sötislådda!

Jeanette sa...

Ja, det svinger...alt skal ikke være hvit lengre..en tid var alt avlutet..ja, det svinger.

Har en utfordring til deg, du som er så bra på tekst og jobber med teksting. Du finner den hos meg:)

Jeanette:)

Nina`s Lantliga med Pamp sa...

Hej Susanne,
Vad sant det är det du säger om att behålla äktheten. Först tänkte jag, "Va!!?? Inte vitt??!! Men jag e skadad just nu då jag precis har kommit in i pippi stadiet på vitt, skratt.
Kram, Nina

Eva sa...

Jag har något liknande och det är så otroligt praktiskt!
Inte bara snyggt utan helt otroligt bra.

Kram Eva

Annas skattkammare sa...

Hej Susanne! Håller med dig precis ang målningen- äkta patina är såå fint.. men mitt skrivbord flagar färg så hemskt så jag tror tyvärr inte att det finns någon annan utväg än att måla om det.. men jag tvekar och tvekar..
Såå fin låda!! Perfekt sliten och underbar färg!
Kram /Anna

Anonym sa...

I love your blog. I read it every day. Your home is so pretty. Just like I want it to!
Sari

Jennyshemochharmoni sa...

Helt underbart vackert! Jag bara älskar den där slitningen. Ger en sån varm känsla. KRAM!

LantlivsAnette sa...

Åhhh så fint att ställa lådan på bordet så där..jag har en likadan, men jag har målat min vit, för den var orange då jag köpte den..
Kanske jag också skulle ta fram min på bordet...
Ha nu en toppen dag
Kraaam Anette

LIVS LYST sa...

Så koselig å ha slikt fremme. Slike ting som man alikevel bruker hele tiden.

Din blogg er vakker og inspirerende!
Hilsen Liv ;O)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin