onsdag 11 augusti 2010

Magazines...

Our guestroom...

Godkväll kära bloggvänner! Här är middagen och jobbet efter den precis avslutad. I kväll har vi en kär gäst, Luca på besök och på menyn stod det köttgryta a´la Susanne... Den är mumsig! Ska ge er receptet någon gång...

Nu till min fråga... Hur gör ni med alla era inredningstidningar? Sparar ni alla eller river ni ut sidor i dom?


Jag ska erkänna att jag har lite svårt att riva i mina, men känner att jag inte har något val för det börjar bli så mååånga! För herregud vart man än går i vårt hus så ligger det buntar med årgångar av inredningstidningar...

Ska faktiskt vara riktigt modig och ta de äldre numren (som är en sisådär 15 år ...*fniss*) och bläddra igenom dom och riva ur det man vill ha kvar. Sedan kan man slänga dom med gott samvete och de jag inte river ur något i men inte vill ha kvar ställer jag i en kasse vid återvinningen. Kanske är det någon som nappar!!

What do you do with all your interior-magazines? I've saved almost everyone for I don't know how long...( to long, hihi...) Now they are everywere and I feel I have to do something with them... I will probably pull out things that inspire me and then I can throw them away... Atleast a few of them, hihi...

Jag är modig, jag kan riva! Jag är modig, jag kan riva! Jag är modig.....
Susanne ♥

31 kommentarer:

Lantligt i smultronbacken sa...

Samma problem här. Men jag har blivit bättre och kan faktiskt skänka till erikshjälpen när det är nummer som är några år gamla och inte så bra. De bästa spar jag samt ALLA de nya. Det blir massor och tungt...

Det är bra med förvaring under kökssoffan:))

Jag kan inte riva i mina, vart ska man göra av allt som man river ut då. Det skulle bli pärmvis för mig och inte blir det lika roligt att titta tillbaka då heller.

Nä, jag får fortsätta spara.

Kram

emh_olsson sa...

Hej Susanne!
Känner igen det där dilemmat, men jag har lärt mig att faktiskt klippa ur det jag vill ha.
Har tänkt att jag ska göra nån fin pärm eller dyl. att sätta dom i framöver.En egen liten inredningsbok liksom.
Men just nu ligger allt bara i en dokumentficka i sängbordet..
O det bläddras OFTA bland dom urklippen kan jag lova!!
Mvh Helene

Vida sa...

goa du, inte kan man riva i sina gamla guldgruvor:) jag sparar alla med julstämning i en hög med snöre runt..ljuvliga sommarnummer i en hög och nummer som man inte kan leva utan i en hög...
sen tas passande tidningar fram efter behov och jag har en lycklig stund för mej själv:))

alltidsåroligtattgåinpådinsidakram
Vida

annaslantliv sa...

Jag river i vissa. Inga julnummer rivs det i och inte de "finare" tidningarna. Men Allt i hemmet och Drömhem och trädgård river jag hej vilt i, sen har jag allt i en pärm som har varit Pers stora skräck. Varje gång den ligger framme kan ett nytt projekt vara på gång...

Må så gott i sensommaren.

Kram Anna

Tracie~MyPetiteMaison sa...

Hi Susanne,
I have mine all over the house too and some from the old Victoria Magazines in my garage (3 boxes of them), each time we move my husband says we're moving those again? I wouldn't get rid of them, once you do you'll want to look something up in one of them. Cupboards are a great place to store them. Love your Bon Ami cleanser box, I'm using that cleanser to clean my sink (it's soaking right now ;)
Happy day to you!
xo~Tracie

Hem och Harmoni Marie sa...

Åh, vad jag känner igen mig. Men för ca två år sen gick det inte längre, tidningar högt o lågt här hemma.
Då gick jag lös på vissa tidningar och bläddrade och klippte, och bläddrade och klippte..... Har fortsatt nu under sommaren och nu är jag på nummer från 2004... oops.
Men vissa tidningar kan jag bara inte förstöra, t ex Vakre Hjem o Lantliv.

Ha det gott, kram Marie
PS. Allt jag klipper ut sparar jag i pärmar som jag tittar i då och då...

Unknown sa...

Jag är en samlare på de fina tidningarna. Sedan slänger jag de mindre "fina". De blir tillslut så omodernt så man förundras ibland att man kunde ha det så hihi. Det kommer vi nog tänka om dagens stil med, eller kanske inte...:)
kram Anna

ps jag tar gärna receptet

Anonym sa...

Nice guestroom! I have the same problem; there are so many magazines to look thru again for inspiring pages and a lot I'll keep for many years. Some of them I store in an old wooden wine box. Have a nice day, Sandra.

♥ Pia... sa...

Ja vem har inte drivor av magazines i huset!!..Måste ta tag i det nu snart... Pia

Det vita dårhuset sa...

Jag rev...och jag ångrade mig *fniss*.
Men har man som du samlar fia tidningar sen 15 år tillbaks kan du nog med gott samvete riva lite ;)

Många kramar Erika

Husbilsresan sa...

Ja, jag har samma problem...tidningshögar överallt i lägenheten=) Men jag brukar bläddra igenom de som är ett par år och klippa ut det jag vill spara.....en del tidningar ger jag till min kompis.....en del tar jag ut till stugan( dom blir ju som nya om dom får ligga ett år där=)Man måste ju bara rensa ibland, även om det svider i hjärtat.Hade jag inte gjort det hade vår lägenhet varit flera kvadratmeter mindre *hihi*
Ha det gott!
Kram/Gunn

StrandviksVillan sa...

Jag har nyligen gett med mig och sålt en del tidningar - från början av 90-talet, hmmm - på loppis. Men innan det så bläddrade jag igenom dom och fotograferade favorituppslagen!! Nu har jag dom finaste bilderna sparade utan att behöva riva sönder och dessutom fått några slantar för tidningarna :)

Fröken Grön sa...

Har samma problem jag med. Gjorde mig av med ALLA nummer som var äldre än 2009 i samband med att vi flyttade nu i juni och har samlat de jag sparade i vanliga tidskriftsamlare från IKEA.

Känner jag mig själv rätt är väl högen snart lika stor igen... Fast jag har upptäckt att vårt lokala bibliotek har både Hus och hem och Drömhem och trädgård, så jag tror jag ska skaffa mig lite nya rutiner och gå dit och läsa.

Fröken Råsmart sa...

Haha, ja vi är många som har samma problem. Jag spar också massor av tidningar och har en kista som jag har dem i. Det funkar så länge jag inte ska flytta på kistan, då måste jag nog ta fler personer till hjälp.

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej Susanne,
Jag ansluter mig till skaran med samma problem!! Jag har tidningsmani, men har tuktat mig själv till att att jag måste slänga, några ibland! Repotage som jag gillar river jag ut och sätter i en pärm, och så helt plötsligt så börjar pärmarna bli många...suck!

Vissa tidningar slänger jag aldrig.
Lycka till med separationen, **fniss* Monica

LOPPISLIV sa...

Jag är modig hela tiden...hihii Jag river nämligen alltid ut guldkornen efter ett tag, sparar bara tidningar i högst ett år. Sedan sätter jag in de reportagen jag gillar mest i plastfickor och in i pärmar. Där har jag sedan allt samlat och kan bläddra hur mycket som helst. Fast de större tjocka tidningarna som Vakre Hjem, Magasinet o Interiör, de har jag ännu inte rört alls, de är ju så fina som de är, med vita fina ryggar, även vackra att ha framme. Men som sagt de vanliga tidningarna rivs det hej vilt i...Så jag säger bara Go Girl..och börja riv!!! :-)) Lycka till!Kraaaam Paula

Daydream Living sa...

Hi Susanne,

I just found your blog, wow! I am now following it, I love it! And for the magazines.... I have a the same problem, but because we move a lot, I try to be brave, so I look, cut and recycle. I only save the last 3 years. The cuttings I put in a special book. Hopefully I will see you at my side of Blog land, I just started last week. All the best,

Maureen
Daydream Living

Brooke ~ The Eclectic Cottage sa...

I know, I have them tucked away all over the house! I can't bear to part with them, but I have started an inspiration book with the torn out pages and now only keep the magazines that have too many inspirational pages to tear out. Have fun going through all your old magazines! ~Brooke

Vintage Home sa...

...I am almost @ the point of tearing out pages too!

Unknown sa...

Hej!

Jag sparar alla tidningar med "fina pärmar" som Vakre hjem och Jeanne Darc living, övriga inredningstidningar river jag i och slänger efter kanske ett år.

Kram Catta

Mel sa...

Hi Susanne!
Love your blog and your home and your styling-ideas.
Nice to watch it!!!
My Magazines are stored in big baskets, but I think it could be better;-)) Like your solution. Looks very tidy.
Greetings from Germany
Mel

Min Svägerska och Jag sa...

Lantliv ligger i fina högar från först nummret till senaet. Dom går inte att göra sig av med. Annars fick jag lov att kasta ut dom andra, det gick inte längre. Men visst finns det ett eller två nummer i en påse som inte-kan-kastas-bort-för-dom-är-så-bra-tidningar.

Lycka till
Kram Linda

Josephine Tale Peddler sa...

Hello Susanne, I have huge piles of magazines. I quite like mags in big piles but if you are after something far more organized read this wonderful Blog. xx
http://chezlarsson.typepad.com/myblog/2008/06/organizing-maga.html

Körsbärsgården sa...

Hej Susanne!

Tidningshögarna skulle bli väldigt höga om det inte gjordes något åt "problemet" emellanåt... Jag försöker gå igenom tidningarna och skär ungefär en gång i halvåret ur de reportage och idéer som tilltalar mig mest och sätter dessa i pärmar efter indelningen vår-sommar, höst-vinter och idéer. Tidningarna ger jag sedan till vänner och bekanta som gärna vill ha någon kasse och till Vårdcentralen som tacksamt tar emot dem trots att det kan fattas nån sida här och där.

Lycka till med "problemet"!

Morgonhälsning från Karin

C sa...

Hej! Visst är det svårt att göra sig av med tidningarna! Jag brukar emellanåt ta en drive och gå igenom dem. Lantliv och Vackra Hem sparar jag hela, men övriga kan jag riva i och är det hela tidningar som inte är för gamla så tar jag med dem till sjukhuset. De vill gärna ha tidningar till väntrummen och det vet man ju själv att det kan vara trevligt att ha något att läsa när man får vänta...
Fin blogg, by the way! Jag tittar ofta in, men brukar inte kommentera...

Zielenina sa...

I gave mine to the library. Maybe someone will use them.

Mejrams! sa...

Samma problem här hade jag tidigare och byggde högar överallt, jag kunde ju inte skiljas från dem och absolut inte riva ut. Nu har jag dock tränat, nu säljer jag gamla nr för 5:- på loppis och de som inte säljs, ger jag bort. Sen finns det naturligtvis en och annan tidskrift som jag fortfarande inte kan skiljas ifrån - får väl jobba på det också. Kram Merja

Sara sa...

Rensar lite för sällan. Tittar aldrig i gamla nummer, njuter mest av att ha dom, och lusläser dom när de flyttar in. Ibland, sällan, kan jag komma på att jag sett en idé i ett ganska nyligt nummer, och kan bläddra efter detta.
Riva och spara saker skulle kräva en ordentlig förvaringsplan för det utrivna, och något slags organisationssystem, så det har inte kommit till det än... =OD
När jag rensar skänker jag dom antingen till en kompis, som numera tveksamt tackar ja till dom (för hon har säkert också separationsångest sen), eller så tar jag med mej en kasse till en vårdcentral e.d. - de är uppskattade i väntrummen, och blir vällästa där! Jag brukar riva bort min adress innan bara, och DET är ett gigantiskt projekt (inte!), som gör att jag inte kommer till skott...
Det var ingen som tipsat om väntrum, så jag ville dela med mig av detta!

me and alice sa...

Hej Sara!
Tack för tipset!! Är nog lite som du att jag mest läser dom när dom är nya förutom vissa som blir favvisar....
Bra tips att skänka till väntrum!!!
Kram Susanne

Anonym sa...

Härligt att höra att jag inte är ensam om att spara på inredningstidningar. Jag har svårt för att slänga dem. Tar ofta fram gamla nummer också och tittar i.
Jag måste slänga lite mer framåt och kanske riva ur lite i någon.
Tidningshögarna växer!
/Jeanette H.

Vit känsla året om sa...

Hej, jag har i många år rivit ur och satt in i diverse pärmar som jag namngett tex. Barnrum , shabby chic, osv... på så sätt har jag många ' guld pärmar ' som är lätta och roliga att ta fram och bläddra i med enbart inredning som jag gillar och utan reklam. Allting sätts i klara plastfickor. Ha det bra. kram Marina :0)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin