söndag 8 augusti 2010

Cover it!


Jag älskar glasburkar av alla de slag. Speciellt till praktisk förvaring och på köksbänken har jag några riktigt stoora burkar stående.
Ofta när man hittar någon stor burk på loppis eller auktion så brukar de tyvärr sakna lock, men det är inget hinder... Man har alltid något som passar som lock hemma i gömmorna...



På min burk med havregryn har en liten sockerkaksform fått komma fram ur gömmorna och agera lock. Andra burkar har fått bland annat trattar till lock!


Cornflakesburken är egentligen en stor vas, men fungerar bra mycket bättre som burk här hemma hos oss...


Som lock har den fått en gammal sockerkaksform i zink som passar perfekt (se första bilden)...

I dag blir det hemfärd till Dalarna igen... Alice-Brallizen stannar kvar ännu en vecka för att bo hos sin gulliga kompis Fanny!

I love big and old glass-jars for storing things...
These big ones I have in our kitchen. Often when you buy them the lid is missing, but that's not a problem. There is always something in the house that can be used as a lid. On my jars I have used different caketins or funnels. Works perfect!
Have a great day all my blogfriends! Today we are going back home again... 

Kram & Puss från I miss Dalarna Suss 

24 kommentarer:

Fru Ekeby sa...

Aha! Du är fiffig du!
Bra återanvändning! Och såå snyggt oxå!!

Unknown sa...

Så jäkla (ursäkta) snyggt!!!

Kram Catta

n o r d i n g å r d e n sa...

Bara såå vackert och praktiskt! Mycket snygga burkar, men jag har så lite ställyta, önskar man hade etts törre kök, med stort skafferi och en massa bänkar...så mina flingor får stå i sin urtrista kartong i skåpet ännu ett tag: ) Man har ju en gräslig micro men används så flitigt, annars hade den fått hälsa hem.... det var verkligen fina burkar du hittat, och även en kakform funkade ju utmärkt! Mari.

silvermoon sa...

wow, your blog and your home is amazing!
Greetings from switzerland
Claudine

Lantligt i smultronbacken sa...

Jag älskar glasburkar i alla former jag med. Har massor ståendes på bänken med mjl, socker mm i. Det var ett roligt tips du kom med, jag har ju även burkar utan lock. Man kanske ska börja leta i sina gömmor så hittar jag kanske några lock som passar

Kram

Livet på Vestergård sa...

Så fyndiga lock du har :)

fröken knopp sa...

Så läckert Susanne!!! Tack för det lilla tipset..:)

Varma Kramar Elin

Marita sa...

Fiffigt och snyggt! Nog kan man använda sina saker på olika sätt!!
kram, Marita

Fröken Grön sa...

Lovely idea! Skall läggas på minnet, då jag själv är burkfantast och gärna släpar hem både nya och gamla sådana från mina shopping-raider.

God söndag!
/Anna-Karin

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad vackert Susanne! Jag längtar så tills jag kan få lite mer plats i mitt kök att kunna förvara sådana fina saker! :)

Hoppas allt är bra med er allihopa!?

Kram Jenny

Birgitta sa...

Så himla fiffigt, att jag inte kommit på det själv, men det krävs ett seende och påhittighet som inte alla har tyvärr, men tur att du kan tipsa om saker som ger en extra touch åt vardagen, tror jag knycker idéen rakt av. Kramar och ha det gott. Birgitta

Karma sa...

Så smart! Dette ga meg virkelig noen gode ideer:)

Kaja

helle sa...

Dejlige billeder og gode ideer!!
Man bliver glad af at se på de flotte glas med låg!

Klem Helle

Anonym sa...

jeg har en mann som elsker slike "bokser" - i løpet av de 15 årene vi har bodd sammen har det blitt noen forskjellige - og flere til hadde ikke jeg sagt stopp så ofte - akkurat når det gjelder kjøkkenutstyr er det han som står på for å kjøpe - én fordel må han jo ha;-)

Olivia sa...

Åh vad du är fiffig!!! Du är ju riktigt underbart smart!!! :D

Åh jag älskar bilderna...


Kramskramar // Olivia ♥

Marieberg sa...

Så trevligt lösning med locken på burkarna, personligt och roligt.

Husbilsresan sa...

Så läckert!Du är allt bra fiffig du =)
Kramiz/Gunn

Malmkakan sa...

Superfyndigt fiffigt Suss!

Kram, Cecilia

Vintage Home sa...

..oh my goodness...such a great idea!

Janean sa...

until i found the english explanation, i wondered where you got such beautiful and interesting jars with fantastic lids. ha! i even said one looked like a jell-o mold!

beautiful blog!!!!!!!!!1

STENLYCKA sa...

Hejsan!
Men vilka bra idéer du kommer med. Jag älskar också glasburkar och vill gärna ha dem framme men har flera stycken utan lock. Nu måste jag leta i mina gömmor om jag har något som kan passa till mina burkar. Tack för dina underbara idéer!
Kram Raina

Mamma C sa...

Mycket snyggt och fiffigt med dessa lock.
Kram mamma C

Villa Ekström sa...

Hej Suss! Har haft datorhaveri, och har inte kunnat följa din blogg på ett tag. Idag var det som att få hem en underbar heminredningstidning, när jag fick hem datorn och kunda kolla igenom alla inlägg du gjort sedan sist. Faktiskt mycket bättre än julafton!! Du är en underbar inspiration! Kram Linda i Ludvika

kungen o majkis sa...

Superfina lock!! Alldeles ljuvligt fina tillochmed :-)!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin