onsdag 29 september 2010

Corn


Häromdagen kokade jag färsk majs som vi köpte med oss hem förra veckan från södra Sverige och Danmark! Tänk vilken skillnad på klimat det är i vårt avlånga land och på vad man kan odla...

Blev så full i skratt när vi kollade hur länge majsen ska koka. Den ska tydligen koka i upp till en timme...
Förra året när sambon hade med sig majs från Frankrike kokade jag den i kanske femton minuter. När vi skulle äta var den så hård att tänderna höll på att trilla ut och vi konstaterade att den måste ha varit omogen, hihi...

Så jag kan ju konstatera att jag inte är någon mästerkock när det gäller majs, men som vissa säger "man lär så länge man lever". För den här gången höll tänderna och dom var goda som tusan...

Boiled corn on the cob with butter and salt! Isn't that yummy?? They grow in the south part of our country, but not up here were we live. See you later...

kram Susanne

11 kommentarer:

Ljuva Drömmar sa...

Hihi, man kan ju inte veta allt... Tur ni läste lite så det blev rätt den här gången.
Jag bor såpass långt söderut att jag ibland kan åka förbi stora härliga majsfält.
Tycker inte om majs men ibland köper jag och bara har för att de är vackra.

Hoppas du får en skön onsdag, kramar Maria!

Anette sa...

Ja du , finns det något godare än färsk majs. Alla grönsaker som man äter färska från lander smakar liksom lite mera och mycket godare.
ha en fin dag och hoppas att du får lite solstrålar på dig också som jag har =)

kramar @nette

n o r d i n g å r d e n sa...

Ha, ha, ja det är ju inte så lätt att veta när vi inte bor i ngt majssamhälle direkt:) underbar bild på majsen i korgen, så också den turkosa frukosten nedan!!!

Soliga hötshälsn fr Nordingården.

Millas hem sa...

Ja, det är så himla gott med färsk majs! Här i sommar har vi grillat majs massor av gånger och det vattnas i munnen när jag tänker på majs, smör och salt! Yummie!!

Hoppas att du får en skön och solig dag!

Kram Camilla

toves sammensurium sa...

Tenk man kan få et sååå skjøt bilder av noen maiskolber:)))))
toveklem

Vida sa...

vilken vacker bild och så läcker korg till majsen..visst är det gott men passar inte till romantiska stunder;)fastnar mellan tänderna;D

cyklar varje vecka till en gårdsbutik som höstskördar just nu..gottigott..

hoppasniharlikagottväderuppehoserkram
Vida

Sussi sa...

Ha ha...ja, femton minuter var kanske lite väl kort tid....men man lär ju av sina misstag, eller hur?
Visst är det gott med färsk majs, lite salt och smör...mmmmmmmm!

Anonym sa...

Hej!
Vi "kör" vår majs i micron 4 minuter för 2 kolvar. Super gott och helt klara.

Monica i Finspång

me and alice sa...

Oj! Tack för tipset Monica! Det måste jag testa med dom vi har kvar. Verkar passa mig alldeleds utmärkt med den korta koktiden!!
kram Susanne ♥

Inredningsloppan sa...

Hhihi här är en till som lärt sig något nytt. Ska de koka så länge.....

Kram och ha en fortsatt fin höstdag!

Susanne T sa...

Jag har nyss lärt mig att majsen ska koka ca 10 minuter och att den annars blir hård och det fungerade när jag testade. Kolven var ju förstås hård men kornen var precis som de ska. Men det verkar ju fungera på flera sätt, micron verkar ju jätteenkelt.
Här blir det majs i morgon...
Hälsningar från ett höstvackert Sala
Sus

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin