fredag 16 september 2011

time for orpine



Nu börjar våra Kinesiska kärleksörter att blomma i trädgården här hemma.

Jag tycker dom är så vackra och tror jag gillar dom allra bäst innan dom riktigt slagit ut. Jag har samma känsla när det gäller tulpaner. Känns lite krispigare i början om ni förstår vad jag menar...


vase from a fleamarket, candlestick from Höganäs and tealightholder from Åhléns.



Man tror att den fått det Svenska namnet Kinesisk kärleksört för att den ansågs kunna sia i olika kärleksangelägenheter. Genom att hänga upp två stånd av örten under taket och sedan se i vilken riktning de växte trodde man att man skulle få svar på sina amorösa undringar. 
 enligt C.F Nyman år 1868.


I dag blir det styling av vårt nya badrum som nu är färdigt. Det blev precis så fint som jag önskade mig!!!! Ska försöka visa er bilder lite senare. Det är litet och trångt = svårt att fota, men jag ska försöka!

..............................

Now our lovely Chinese orpine is in bloom in the garden.

In Swedish we call this herb, Chinese love herb. Because in late 1800 century they thought if you hung the herb upside down under a roof you would be able to see who your loved one would be by see in which direction the herb was growing...

See you later dear friends!

Susanne

10 kommentarer:

Anci sa...

Vacker blomma och en fin tanke bakom !
Bilden är inte så dum den heller :)

Kramar
Anci

Unknown sa...

Hello Susanne

such a delicate little and petite blossom.

so pretty and your first photo has captured that so well

have a lovely day

x
Loulou
Loulou

Inredningsfrun sa...

Å jag älskar dessa små blommor. Jag knycker alltid ett gäng när jag är och besöker min käre mor och far. Hmmm... det kanske är dax att plantera ner egna snart :)....

En härlig fredag önskar jag dig!

KRAM

Anonym sa...

How funny! I bought the same plant today on the market, we call it "fette Henne" here which means "fat chicken". Don´t ask me why?!
Have a lovely day!
Hugs,
Sabine

Johanna Stålros sa...

jag gillar den jag oxå! så kul med erat badrum- längtar tills man får se bilderna;) trevlig helg på dig fina du.

Anonym sa...

thank you for the nice idea ! i just went to our garden, pick up the same flowers and added two branches of sage :)
Bon week-end !
corinne

Anonym sa...

Oh that's so cute!
thanks for sharing!

I love your photos, as always!
ciao bella

creative carmelina

VIT SOCKERBIT sa...

Så fin och antik blomma. Mina mår inte bra iår, kanske klippte jag ner dem för mycket förra året... Tur att man får njuta av dina bilder istället. Ha en fortsatt fin helg!
Kram från Emelie

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

:-).... och jag gillar den sorten som heter Matrona. Den är puderrosabrun i blomman, sååå otroligt lugn och vacker. Får ta en bild och visa snart.
Ha en fin helg, kramkram H.

Unknown sa...

Mine won't bloom....but at least I know something about it now!
Enjoy your weekend~SueBee

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin