måndag 16 juni 2008

Mumsigt örtte!

Fick ett sånt härligt tips på örtte av en go läsare... I morse provade vi det. Det var jättegott!!! Tusen tack Sussie!




Vi plockade blad från svartvinbärsbuskarna, blad från äppelträden, blad från ananassalvian och citronmelissen och en liten kvist timjan. Jag kokade upp vatten som örterna och bladen fick ligga och dra i några minuter...
Sen hällde vi upp teet i gamla syltburkar och i med en sked honung. Såå gott!!!

Ska nog tända min lykta som hänger i hallen och gå ut och leta lite färska örter till kvällsteet också...
Kramelikram till er alla! Midsommar närmar sig med stormsteg. Håller tummarna för att vädret ska bli lite bättre tills dess. Vi ses snart igen!
/Susanne

24 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Godmorgon!!

Jag har aldrig provat örtte, men det låter gott och dessutom ser det ju så fräscht ut! Så fina bilder!

Ha en bra dag! Kram!

mysiga heestrand sa...

Vilket härligt tips med så fina örter till ett te. Roligt när man kan göra det själv. Härliga bilder. Vi håller tummarna för att vi får fint väder till midsommar
Kram
Marita o Camilla i Heestrand

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Vilken härlig ljuslykta!

Te är ju så gott, sitter just nu på jobbet med morgonkoppen och äter en skiva mörkt bröd. Är inte så sugen på frukost när jag kliver upp halv fem...


Ha en skön dag
Kramelikram

Körsbärsgården sa...

Godmorgon!

Härligt med the på färska blad, och att gå och samla in bladen blir ju en upplevelse i sig. Dubbel njutning!

Jag håller också tummarna för att vi ska ha vädret på vår sida inför helgen. Ska bjuda släkt och vänner på lunchbuffé och är vädret fint blir en hel del enklare och ffa mer "midsomrigt". Att löva och göra kransar i regn är inte så kul, även om det förekommit mer än en gång...

Kram från Karin som önskar Dig en skön tisdag. :)

Hanna i Det stora grå huset sa...

Vilket fint collage du gjort.
Låter jättehärligt med teet tycker jag. Själv så har jag inga vinbärsbuskar i år. Men det kommer...
Bilderna är jättefina, och lyktan är verkligen fin!

Ha det så gott!
Kram Hanna

Lilla huset på prärien sa...

Vilka fina bilder du har!! Och det där med te lät ju fantastiskt - måste ut i trädgården och se vad jag hittar...

My Lovely Things sa...

Hej!!
åh vad det låter gott med hemmagjort te..

så fina dsker du har på din loppis..synd att du bor så långt från mig..hade gärna kommit och handlat..
ha det så gott..
krma anna

me and alice sa...

Hej Karin!
Det låter som om ni får en härlig midsommar. Håller alla tummar för att åtminstone regnet håller sig borta!
kramis /Susanne

hemtrevnad marie sa...

Men herrejisses männska .....
tillochmed ett bockhorn kan du få snyggt!!!!!
Ja, föralldel Teet är säkert gott det med...men jag är fortfarande
lite småchockad för hornet....:)
(Är smått allergisk mot sånt på väggarna..., men vitt...hm.)
Lyktan är ljuvlig...vilket fint glas det var i den!
Vad är det för ros du har i glaet...väldigt fin färg??!
Ha det gott!
kram

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vad spännande! Det måste man ju testa någong gång....
Ha en bra dag.
Kram!

IKT i min vardag sa...

Vad kul med eget ört-te...älskar ju att sörpla te:-)

Vackra bilder...as usually!

Kram

Annas skattkammare sa...

Så härliga bilder på örttes-beredningen! =) Förstår att tet blir ännu godare då man gjort det själv från scratch! Själv sitter jag här och sörplar te för att få något varmt i halsen, jag är sjuk! =(
Lyktan var ju underbar. Ha det gott! Kram /Anna

Jenny Oak Fae sa...

Låter gott, ananassalvia har jag aldrig ens hört talas om..!

Fina bilder också!

: )

Ha det gott, kram Jenny

<3

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Susanne!

Du, jag funderade på de där silverfaten som du hade... Det som kostade 30kr... Har du något mått på "innerdelen" till det? (Om det ens finns kvar!!!!) Skulle behöva något till min glasklocka. De jag har är fel åt båda hållen...

Kramis Hanna

Anonym sa...

Vad fint det var med teet i syltburkar, de är verkligen fina......

Min mamma gjorde alltid örtte emn jag gillar inte det så mycket men det lät himlans gott

Kramelikram
Lena

Ann-Catrin sa...

Mumsigt var rätta ordet.. ser ju attans gott ut...och kanske lite nyttigt med... härliga bilder as always!!

Hugs A-C

Sara sa...

Det låter gott med ört té, är ju galen i den drycken :-) Vilken härlig lykta.
Kram Sara

Mamma C sa...

Det lät jättegott med hemmagjort te. Var ju enkelt oxå. Klart vi får sol på midsommarafton.
Kram Mamma C

sabina sa...

Det lät gott! Tack för tipset!

Dicksonska våningen sa...

Oj, undrar om jag vågar prova det...men det låter gott!
På bloggen "Smultronstället" såg jag en bild på en "gnuggis" som hon satt på en spegel. Hon skrev att hon köpt den från dig. Har du kvar såna? Vad kostar de?
Kram Annika

Galleri Hönshuset sa...

God kväll. Vad kul att du har öppet! Ja, jag har ritat allt själv med hjälp av mannen förstås. Jag ville ha det lite annorlunda från början men som tur är kan min äkta hälft det här med o bygga o hans råd är ju alltid guld värda. Det är därför jag har varit nervös innan, för jag har inte ritat nånting liknande förut! Men det ser ut o bli riktigt bra. Jag hoppas du/ni har lite möbler till salu sen när det börjar bli dags o inreda. ;)Härliga bilder som alltid, visst är det härligt med te. Ha det gott. Kram Pirre

Inspiration i vitt sa...

Hej. tack för tipset det lät väldans gott,säkert nyttigt oxå.
Måste bara säga att din ute plats som du har är så himla fin allt är så smakligt sammansatt,verkligen.
Kram på dig/Ingela B.

Anonym sa...

Hejsan!
Vad kul att ni gillade teet.Det känns härligt att göra det själv, det smakar frächt, är nyttigt och obesprutat.
Kram
Sussie

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Lät gott de där, jag är verkligen en te älskare.

Vilken fin lykta!!! Har du själv gjort frostningen på glaset?

Kram Benita

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin