lördag 5 februari 2011

Recycling rules!



Är hon tokig? tänker säkert många, inklusive min familj... 
Japp, en aning tokig är jag nog allt, men det bjuder jag på. Jag tyckte flaskan var så läcker att den får leva kvar ett tag till i form av sockerförvaring, och nej det luktar inte chilisås om sockret!
Den fick stå i ett par dagar med diskmedel i sig för att vara på den säkra sidan...

Vad återanvänder ni för vardagsprylar i era hem? Dela gärna med er av era idéer så vi alla kan återanvända ännu mer saker i vardagen.

Njut av dagen kära bloggvänner, recycling rules!

______________

Love to recycle all kind of things. This time it happens to be a chili sauce-bottle which now works as a sugar-bottle instead.
My family just gave me that look they always do, hehe... And no, the sugar doesn't taste chili! I gave the bottle a proper cleaning before I poured in the sugar...
What do you recycle in your home?

have - wondeful - saturday - and - recycles - if - you - can

Susanne

23 kommentarer:

Helen sa...

Vilken bra idé! Jag ska genast leta upp en flaska, inte till socker men till sköljmedel:) Kanske en till socker med när jag tänker på det:)

Norrfrids Eija sa...

Jag kastar aldrig flaskor med vackra former eller glasburkar med lock! Brukar som du återanvända flaskor till matförvaring, eller t ex diskmedel, blir mycket vackrare så....barnmatsburkarna virar jag ståltråd runt och hänger upp som ljuslyktor lite varstans...syltburkarna gör jag ny sylt i, eller om inte annat så blir de askkoppar ute åt maken som har denna ovana.
Eija

Stina sa...

Häftigt! Jag använder ibland sådana där flaskor som vaser. :-) Kram Stina

kråke sa...

Hihi...du är härligt tokig precis som vi andra:) Håller med ovanstående...gamla flaskor och burkar brukar bli vaser, syltburkar, ljuslyktor, förvaring för olika vätskor och tvättmedel samt vissa glasburkar återanvänds till kak- och godisgömmor i skafferiet;)

Kram på dig
kråke

Den där Victoria sa...

Glasburkar och flaskor återanvänds friskt här hemma. En annan praktisk som inte är för inredningsbruk är Milda förpackningar som jag fryser in matportioner i, perfekt att plocka fram och värma på för barnen.

//Elvira

Anonym sa...

Hi Susanne,
I recycle marmelade jars (but only the beautiful ones!) and put buttons or other stuff inside. And I try to recycle every centimetre of a nice ribbon. I could never ever throw it away. ;o)
Have a lovely Saturday!
Hugs,
Sabine

Anna S sa...

Smart idé och jättefint med sockret i flaskan. Det är bra att vara lite galen ibland, det är smart tycker jag.

Jag återvinner flaskor och tänder ljus i dem. Även trä för olika saker jag gör. Brukar också spara på snör-bitar och gamla kort med fina bilder. De är bra att ha när man gör paket att ge bort.

Ha en bra fortsatt helg.

Mamma C sa...

Mycket smart, ska spara min flaska när den tar slut. Så tack så mycket för ditt tips.
Kram mamma C

Bokcaféet i byn sa...

Hej där!
Kul tema på dagens inlägg! Vi fryser också barnmat i cremefraiche burkar etc. Smidigt att ta fram ur frysen och värma. Annars så kör vi med tygpåsar till mataffären samt kompletterar med några i plast som återanvänds gång på gång. Brukar ha med en ryggscäk när jag shoppar så kan man tacka nej till plastpåsar i affärerna då och då. En del vackert presentpapper går att återanvända till ett mindre paket nästa gång. Om det öppnats varsamt vill säga:-)En jul samlade jag på vackra tidningssidor inför julen som jag sedan slog in vackra paket av. Blev riktigt fint!
Kommer inte på mer i skrivande stund!
Ha en skön lördag!
Kram Anna

Anonym sa...

Hej!! Jag håller med dig flaskan är jättefin och jag tog bort etiketten och har olivoljan i min. Med en spets på är det ännu finare...
Kram Anna-Lena

Helena - ullvi32 sa...

Så smart ju! Själv har jag dille på barnmatsburkar just nu som jag har till både smått pyssel och till värmeljus- blir fina små 'lyktor'. Och ja nu är ju headern som den ska även i min dator haha!
Trevlig lördagskväll!

Fröken Kråknäs på vift sa...

Hej!
Jag återanvänder skokartonger. Klär dem med något snyggt papper eller tyg och fixar med roliga skyltar som visar innehållet.

Ha det gott!
Katarina

Hanna sa...

Bra tema! Jag sparar en massa olika glasburkar och glasflaskor. Burkarna fyller jag med fina pärlor och stenar eller ljus om jag inte återanvänder de till hemmagjord sylt, marmelad eller chutney. Fina presentsnören spar jag och återanvänder till andra presenter och fina papper återanvänder jag till att göra presentkort.

Elina sa...

Vad fint! Det idén ska jag sno, har en flaska som snart är slut. Tack för tipset!
/Elina

vosgesparis sa...

A simple bottle is looking great. I recycle those crates where oranges come in I use them to collect the things I tecycle like glass bottles and plastic and old paper and stuff..

Anonym sa...

You are simple and brilliant!
The chili bottle looks as charming as an expensive antique bottle would, but then I'm guessing that has a lot to do with your ability to decorate!

Well done!

Ciao Bella!

Creative Carmelina

villa lotta sa...

Lovely idea, thank you!
Have a nice sunday, Lisa!

Deborah sa...

It looks beautiful Susan!
I love this!
I also adore that bread board!
So unique..
I'm your newest follower!
I love your blog and am glad to have met you!
Come and visit me too if you'd like!!

Deborah :)

en matsked grejer sa...

Åh, du har en Eden-skärbräda... lyckliga du!
/Cecilia

Elina sa...

Jag blev inspirerad av din flaska, och jag hsde en som precis tog slut! Jag fyllde min med linfrön. länkade till din blogg också! :-) Hoppas du har en fin söndag.
/Elina

jenny sa...

Mycket fint!
Själv kan man säga att jag återanvänder ett par mamelucker från sekelskiftet. En liten extra detalj under kjolen eller tunikan kan man säga.
Se mer på www.finafinurligheter.blogspot.com

where the forest end... sa...

Jag undrar alltid varför folk köper sprayflaskor (spraydusch-flaskor till blommor, hårklippning osv) När så mycket rengöringsmedel kommer i sprayflaskor. Bara att ta en sån som är slut!

Och så köper jag väääldigt sällan nya disktrasor då jag tvättar dom tillsammans med all annan tvätt i tvättmaskinen :)

Charlotta

Anna Nilsson sa...

Hemma hos oss använder vi tomma senapsglasburkar som whiskeyglas =)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin